SITUASI PELAJAR MEROKOK - DAHULU VS SEKARANG

Balik dari kerja tekak terasa kering dek panas mentari.. maklumlah.. aku hanya menunggang motosikal untuk ke tempat kerja ditambah pula dengan perangai aku yang memang tak suka pakai sweater. Rimas rasanya.
Dalam perjalanan balik tu sempatlah aku singgah kedai mamak dulu pekena teh o ais limau. Masa tengah minum tu mata aku ni tiba-tiba terarah ke sebuah meja yang diduduki 5 lelaki melayu yakni pelajar sekolah menengah berdasarkan uniform sekolah yang diorang pakai. Hehehe..
Dalam kedai mamak tu cuma kedengaran hilai tawa dari diorang. Entah apa yang diborakkan sampai riuh mcm tu sekali, tapi itu tak menjadi masalah buat aku. Biasalah kalau dah ramai ni. Memang tak kisah orang sekeliling. Cuba kalau lepak sorang-sorang? Krik krik ler jawabnya.
Dari pemerhatian aku, aku agak diorang ni dalam lingkungan 16 ke 17 tahun. Muka sorang-sorang nampak suci. Tapi apa yang kurang menyenangkan aku tentang diorang ni.. urmm.. HISAP ROKOK.
Slumber badak ja hembus asap berkepul-kepul. Kemain berlagak lagi. Rokok U2 ja pn dik oii. Adoi.. tapi tu la.. lantak la rokok mahal atau murah masalahnya kome semua berpakaian uniform sekolah. Sensitif la sikit. Kalau ye pun nak hisap rokok, pergi tempat lain yang tak mengganggu pemandangan orang sekeliling.
Jangan salah faham ye para pembaca sekalian, aku bukan nak menggalakkan diorang tu hisap rokok. Jujur masa aku di alam persekolahan, aku hisap rokok. Tingkatan 4 aku dah terjebak. Tapi dalam bangang-bangang aku masa tu, aku hormat orang sekeliling. Tak ada la suka hati aku ja hisap depan orang ramai.
Tempat biasa aku hisap rokok masa sekolah? Dalam hutan, dalam longkang, dalam tandas awam. Senang cerita semuanya dalam-dalam lahh.. hehe.. bila dinilaikan balik budak-budak zaman dulu dengan zaman sekarang, budak-budak zaman dulu lebih tinggi nilai hormat terutamanya kepada orang tua.
Budak-budak zaman sekarang ni tak boleh ditegur sangat nanti merusuh, memberontak, mengentan, merengek dan sebagainya. Cuba aku sound diorang masa tengah hisap rokok kat kedai mamak tu.. confirm.. ala.. kecoh ar.. semak ar.. lu sapa.. jangan menyibuk lah.. gerenti punya.
Teh o ais limau pun dah habis, jadi aku pergi kaunter, bayar dan beredar dari situ. Budak-budak sekolah tu belum habis acara lagi. Hmm.. tak tahu lah nak kata apa. Sikit pun tak ada perasaan malu dan segan dengan orang di sekeliling. Itu bukan bermakna jiwa diorang kental, tapi ianya menunjukkan tahap kebebalan yang dimiliki masing-masing.
Sampai di rumah, on kan suis kipas dengan kelajuan maximum dan rebahkan badan atas sofa.. oh yeaaa.. lega rasa. Dalam lega-lega tu, otak aku masih berfikir apa akan jadi pada generasi yang akan datang? Akan tahukah mereka lagi akan erti HORMAT? Sekadar luahan.. yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan. Peace
Share on Google Plus

About mirulharmoney

0 comments:

Post a Comment